< Terug naar nieuws

Rookverbod zadelt cafés op met ‘vervelende geurtjes’


Volkskrant maandag 4 augustus 2008
Door Sara Berkeljon

Amsterdam - In veel cafés ruikt het sinds 1 juli naar zweet en oud bier. Diverse geurbedrijfjes schieten te hulp.

‘Nare geurtjes dragen niet bij aan een leuk avondje uit’, zegt Rob van der Kleijn van VanderKleijnSenses. Dat bedrijf, specialist in geurmarketing, meent dat het rookverbod in de horeca dat sinds 1 juli geldt, naast voor- ook nadelen kent.

Stank, met name. ‘Wij zijn al door 25 horecaondernemers benaderd over deze problematiek. Zeer penetrante lijfgeuren, zoals zweetvoeten, en de lucht van verschaalde drank blijven lang hangen. Klanten ervaren dat als onprettig. Voorheen werden die luchtjes door de tabaksrook geabsorbeerd. Wij compenseren die vervelende geuren nu met aangename’, aldus van der Kleijn.

De bedrijfsgeur is in opkomst – in hotels, bedrijfsgebouwen en supermarkten worden al langer geurmachines gebruikt, en nu is de horeca aan de beurt. VanderKleijn, maar ook andere geurbedrijven zoals Smart Nose, Aromatics en Makingscents, binden sinds 1 juli de strijd aan met nare luchtjes in de horeca. Rwin Showtechniek biedt zelfs verstuivers aan die de lucht van sigarettenrook verspreiden.

Ondernemers kunnen bij VanderKleijn een ‘corporate geur’ laten maken, of kiezen uit geuren als Mistig Moeras, Grootmoeders Boenwas en Zeewater Fris & Zilt.

Vooral de Bounty Beach is een hit, zegt van der Kleijn. ‘Het geeft een bepaalde ambiance.'

Het probleem zal flink verergeren in september, verwacht van der Kleijn. Het wordt kouder, terrassen gaan naar binnen en ramen en deuren worden gesloten. Speciale ‘geurbrigades’ zullen vanaf dat moment horecagelegenheden gaan ‘besnuffelen’ om de geurmachines te promoten, meldt VanderKleijn.

Jo van Galen, eigenaar van de Rotterdamse Baja Beach Club, heeft twee geurmachines ‘die volop staan te blazen’. Die verspreiden de geur van kokosolie, aardbei en ananas. Hoewel hij de machines al maanden heeft, is de noodzaak door het rookverbod toegenomen, zegt Van Galen. ‘Ik heb het echt nodig. Het is niet fris als je de geurmachine niet aanzet. Je ruikt de aanwezigheid van mensen.’

Hij voorspelt de machines een gouden toekomst in de horeca. ‘Vooral in zaken met houten vloeren ruikt het sterk. Alles trekt in die naden. En in skihutten waar veel met bier wordt gesmeten, heb je helemaal een probleem.’

Link artikel >